FunNieuwsVrouwen

Kerstpakketten worden elk jaar duurder

0

Nu de kerst er weer aan zit te komen, beginnen we natuurlijk ook wel nieuwsgierig te worden naar het kerstpakket dat we dit jaar weer zullen krijgen. Wat zal het zijn en hoeveel heeft de werkgever ervoor over? Het is toch altijd een vorm van een schouderklopje. Het lijkt alsof die schouderklopjes ieder jaar duurder worden. Is dat ook zo?

Kosten kerstpakketten

Vroeger was een kerstpakketje nog een kleinigheidje en werd er ongeveer 35 euro aan uitgegeven. Tegenwoordig is dat ongeveer 50 tot 60 euro en er zijn zelfs bedrijven die 150 euro uitgeven aan een kerstpakket. Deze cijfers komen uit 2018, dus de kans is groot dat de lijn blijft stijgen en de cijfers van dit jaar nog hoger liggen. De cijfers komen van de twee grootste kerstpakkettenleveranciers van Nederland, Kerstpakketten.nl en Makro.

Verschillende soorten kerstpakketten

Maar waar wordt dat geld dan aan uitgegeven? Er zijn verschillende vormen: een cadeaubon, een pakket met allerlei producten of een groot cadeau met kleinere producten erbij.

Waar je vroeger meestal een pakket kreeg met verschillende producten, werden er een aantal jaren geleden vooral cadeaubonnen gegeven. Echter, de afgelopen jaren worden er toch weer meer pakketten verkocht. Met een cadeaubon krijg je toch minder het gevoel van dankbaarheid dan met een pakket. Er wordt nu vaak één groter, mooi cadeau gekocht, zoals een airfryer of een barbecue. Vervolgens worden er nog een aantal A-merk-producten of producten van het eigen label aan toegevoegd. Ook kan er gekozen worden voor een videoboodschap. De werknemers krijgt een code die ze op een website in moeten vullen. Daar zien heeft de werkgever een persoonlijke videoboodschap achtergelaten en kan de werknemer een eigen cadeau uitkiezen. De werkgever hoeft dan geen kerstpakketten inspiratie op te doen en de werknemer kan kiezen wat hij of zij zelf wil.

Waar komt dit door?

Zoals gezegd, is het geven van een kerstcadeau een soort schouderklopje. Het is een bedankje voor het afgelopen jaar. Tijdens de economische crisis waren deze cadeaus kleiner en goedkoper, omdat hier simpelweg geen budget voor was. Nu we niet meer in die crisis zitten, is er een groei te zien in het bedrag dat wordt uitgegeven aan kerstpakketten. Werkgevers kiezen voor grotere pakketten of duurdere cadeaus. Grote bedrijven kiezen nog wel vaak voor een cadeaubon, omdat dit logistiek gezien handiger is.

Op Jacht Naar Nieuwe Meubels voor 2020?

Previous article

You may also like

More in Fun