Nieuws, Besparen & Geldzaken

Zo bedenk je de ultieme niche voor jouw webshop!

0
Zo bedenk je de ultieme niche voor jouw webshop!

Vrijwel alles wat je kunt bedenken heeft wel een webshop waar je het online kunt kopen. Maar toch zijn er altijd niches te vinden die nog ruimte bieden tot ondernemen. Ben je geïnteresseerd in het runnen en opzetten van een webshop, dan is het zaak om een goede niche te vinden. Dat maakt het namelijk uiteindelijk haalbaarder om van jouw webshop een succes te maken. Waarom? Omdat je dan personen bedient die op zoek zijn naar een specifiek product. En jij biedt hen dus de specifieke oplossing voor hun vraag. De doelgroep die je bereikt is dus kleiner, maar bestaat wel uit zeer waardevolle bezoekers en potentiële klanten. Jij kunt vervolgens heel gericht inspelen op hun behoeften. Alleen, hoe vind je de ultieme niche?

Maak gebruik van wat je al hebt

Het is goed mogelijk dat je al ervaring hebt met het runnen van een webshop of actief bent in een bepaalde branche waarmee je met een bepaald assortiment werkt. Je bent dan dus al bekend met bepaalde producen. Ga in dit assortiment eens kijken of je een niche kunt vinden. Stel dat jij een webwinkel hebt in tuinartikelen of je werkt in ieder geval met tuinartikelen. Neem dan één productgroep uit dit assortiment. Bijvoorbeeld barbecues. Vervolgens kun je uit de barbecues nog weer een groep kiezen. Bijvoorbeeld Weber barbecues. Je hebt dan een niche te pakken, die je zelfs nog verder zou kunnen specificeren naar Weber gasbarbecues. You get the picture. Ben je op zoek naar een voorbeeld, kijk dan eens naar Clip4you.nl die dit toepassen in de zorg branche.

Kijk naar waar mensen naar zoeken

Een andere goede manier om te ontdekken wat een goede niche is voor een webshop is door te kijken naar waar mensen al naar zoeken op internet. Via de Keyword Tool van Google Adwords kun je zien hoe vaak er op bepaalde woorden wordt gezocht en hoe groot de concurrentie binnen Google is per bepaald woord. Als je een lijst met potentiële producten maakt kun je deze invoeren in de tool en zo achterhalen of een bepaalde niche daadwerkelijk interessant is. Het is essentieel voor een webshop in een niche markt om goed gevonden te worden via Google. Daarom wil je dat de niche die je kiest een relatief hoog zoekvolume heeft en een lage concurrentie. Bedenk wel dat je er voor kiest om in een niche markt te opereren en het zoekvolume dus nooit zo hoog zal zijn als wanneer je dit niet zou doen. Het gaat dus om een relatief hoog zoekvolume.

Wanneer je deze stappen hebt doorlopen is het goed mogelijk dat er een paar interessante niches uit naar voren komen. Ga vervolgens nog even zelf op onderzoek uit via internet. Zijn er al anderen die een webshop zijn gestart binnen deze niche? Is dat niet het geval, dan kun je aan de bak! Controleer wel of er nog een domeinnaam beschikbaar is die aansluit bij de niche. Het liefst wil je een exact match domeinnaam. Bijvoorbeeld webergasbarbecues.nl als we ons voorbeeld gebruiken. Succes!

Meer vraag naar vrouwen in de IT dan ooit

Previous article

Beste rekken & opbergplekken voor je schoenen

Next article

You may also like