Nieuws

Vijf tips om te ontstressen op je werk

0

Wanneer je dagelijks onder spanning staat, ook wel chronisch stress ervaart, kom je vrijwel niet tot rust. Om je stressniveau te verlagen kun je er natuurlijk tussenuit glippen, maar je kunt ook met kleine stappen leren ontspannen.

Stress en burn-out klachten worden vaak verholpen aan de hand van het BEMIS model: Body, Emotions, Mind, Intuition en Soul. De praktijk leert dat wanneer je de volgorde van deze vijf componenten aanhoudt in je stappenplan, je stress met een glimlach tegemoet gaat. Ga maar aan de slag met deze 5 tips:

1. Stretch de gewrichten

Stretch regelmatig op je bureaustoel. Bijvoorbeeld door je hoofd van links naar rechts te bewegen of je schouders enkele keren van voren naar achteren te rollen en weer terug. Je polsen roteren werkt ook goed, met  name wanneer je veel typt.

2. Beweeg

Loop elk uur even van je werkplek weg, naar de keuken, toilet of printer bijvoorbeeld. Heb je wat meer tijd, maak een blokje om en schakel al je zintuigen in: wat hoor, zie, ruik en voel je? Oftewel, mindful wandelen.

3. Mediteer

Tien minuten is voldoende om snel te kunnen ontstressen. Gaat dit je niet natuurlijk af? Gebruik dan de headspace app, die geeft je elke dag een meditatie-sessie van 10 minuten.

4. Prioriteiten

Maak het jezelf gemakkelijker door je te focussen op wat echt prioriteit heeft en laat die multitasker in jou even varen. Zo kun je elke taak met meer concentratie afronden en dus afstrepen. Liever 1 taak volledig afgevinkt dat 10 halve taken.

5. Lach

Door een lach op je gezicht te tonen, zie je er niet alleen vrolijker uit, maar voel je het ook. Positiviteit begint bij jezelf. Ben je geïrriteerd, accepteer het, maar maak het niet erger door je gemoedstoestand erdoor te laten beïnvloeden. Glimlach naar je collega die je eigenlijk irritant vindt. Je zult merken dat je hierdoor ook positiever benaderd wordt.

5 bizarre feitjes: je kunt dus écht allergisch zijn voor de kou

Previous article

Je hond is één en al luisterend oor

Next article

You may also like

Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

More in Nieuws