Social Media

De macht en het bereik van beauty influencers

0

Als Nikkie Tutorials (Nikkie de Jager), Mascha van Beautygloss of Monica Geuze razend enthousiast zijn over een beautyproduct, reken dan maar dat hij binnen een week uitverkocht is. Online influencers zijn onze nieuwe celebrities en ons koopgedrag wordt sterk beïnvloed door deze nieuwe golf van mensen die je, het woord zegt het al, beïnvloeden.

Weg met traditionele reclame

Het bijzondere is dat je vroeger je favoriete filmster kon zien in een reclame, waar een heel productieteam achter zat, maar de reclames tegenwoordig veel meer verworven zijn in iemands dagelijks leven. Geuze legt bijvoorbeeld haar dagelijks leven vast, en spreekt tijdens het lopen door haar woonkamer misschien twee zinnen over een lipgloss. Toch is menig kijker dan al direct verkocht. Het gekke is dat de beautyindustrie eigenlijk niemand heeft die deze reclame controleert, of die influencers oplegt waar wel of geen reclame over gemaakt mag worden. Er zijn wel richtlijnen voor online reclame van influencers, maar wanneer deze niet nagestreefd worden zitten hier geen maatregelen aan verbonden. Zo kwam youtuber Snapking eerder in opspraak, omdat hij een vrij jonge doelgroep heeft en desondanks reclame maakte voor vrij ongezonde energiedrankjes, maar het werd hem niet verboden dit te doen.

Celebrity endorsement

Onderzoek heeft uitgewezen dat het gebruik van celebrity endorsement alleen effectief is wanneer de gekozen celeb ook daadwerkelijk een logische link heeft met het product wat hij of zij aanprijst. Monica Geuze kan dus veel beter reclame maken voor een lipgloss, het is redelijk logisch dat zij dat draagt, dan iemand als Peter R. de Vries. Misschien draagt hij het wel, maar hij staat er in ieder geval niet om bekend.

De macht

De macht van beauty influencers is waarschijnlijk een stuk groter dan de meeste mensen momenteel denken. Hun doelgroep is vaak ook door de jonge leeftijd, redelijk beïnvloedbaar. En hoe iemand beïnvloed wordt, komt door de zender van het bericht, maar ook grotendeels door de ontvanger. Je moet dus behoorlijk sterk in je schoenen staan wil je niet vatbaar zijn voor de invloed van online grootheden en beroemdheden. En zelfs dan word je -door allerlei verschillende factoren- onbewust beïnvloed. Wat denk jij: ben jij een beïnvloedbare kijker?

Wellness in je eigen huis brengen: zo doe je dat

Previous article

Rijk worden wetenschappelijk onderbouwd

Next article

You may also like

More in Social Media