Tips

Schoonmaak op de werkplek: hoe is het geregeld?

0

Net als het aantal verschillende soorten werkplekken in Nederland enorm is, is ook de manier waarop deze worden schoongehouden heel verschillend. Een klein bedrijfje kent vaak geen schoonmaakploeg, het zijn de eigenaren of medewerkers zelf die de boel schoonhouden. Daar staat tegenover dat juist grote bedrijven en instellingen weer een groep schoonmakers heeft die niet zelden heel de dag aanwezig is, zodat er zowel structureel als ad hoc altijd schoongemaakt kan worden. Hoe is dit binnen jouw bedrijf geregeld?

Hoe pakken we de schoonmaak aan?

Wanneer je een bedrijf start zijn er duizend en één dingen waar je aan moet denken. De kans is behoorlijk groot dat de schoonmaak van het bedrijfspand niet op de eerste plaats van je prioriteitenlijstje staat. Toch is het iets waar je wel op tijd mee aan de slag moet. Medewerkers hebben namelijk recht op een schone, goed werkbare werkplek. En ook als je geen medewerkers hebt, en alleen als oprichter(s) binnen het bedrijf aanwezig zal zijn, is het wel zo prettig dat het pand een beetje schoon blijft. Voor jezelf, een schone plek werkt een stuk fijner, maar ook voor de momenten waarop je eventuele klanten wilt gaan ontvangen. Hen binnenlaten in een stoffige ruimte met vieze ramen en vlekken op de vloeren en bureaus, dat is geen beste binnenkomer.

Binnen een heel klein bedrijf kun je ervoor kiezen om (een deel van) de schoonmaak zelf voor je rekening te nemen. Regelmatig even stofzuigen, een doekje over de bureaus halen en het sanitair in goede conditie houden, dat moet als je met een heel klein groepje mensen bent best te doen zijn. Zorg dat je de juiste schoonmaakmiddelen in huis hebt om dit dagelijks bij te kunnen houden. En denk ook aan zaken als tapijtreiniger, altijd handig om bij de hand te hebben als er een kopje koffie om gaat. Vul je deze schoonmaakwerkzaamheden die je zelf verricht aan met bijvoorbeeld iemand die de ramen iedere maand even komt wassen of een schoonmaker die periodiek de wat grotere schoonmaak op zich neemt, dan blijft je pand netjes en schoon en goed werkbaar.

Meer mensen betekent meer schoonmaken

Over het algemeen geldt dat de mate waarin er schoongemaakt moet worden voor een groot deel afhangt van de grootte van het bedrijf en met name het aantal medewerkers. Elke medewerkers extra zorgt voor een beetje extra schoonmaakwerk. Deze maakt tenslotte gebruik van het sanitair, heeft een eigen werkplek, en neemt iedere dag wat vuil onder de schoenen mee naar binnen. Is het zelf schoonhouden van het bedrijf geen optie (meer), ga dan eens in gesprek met een goed schoonmaakbedrijf. Meestal kunnen zij uit ervaring goed inschatten wat jouw bedrijf nodig heeft. Eens in de week schoonmaken na werktijd, een dagelijkse ronde tijdens werktijd of de hele dag een schoonmaakploeg stand-by? Voor ieder bedrijf is er de juiste oplossing te bedenken.

Kleuren in outfits: hoe kies je de juiste combinaties?

Previous article

Zo kies je een andere energieleverancier

Next article

You may also like

More in Tips