Vrouwen & Lifestyle

Wat interesseert jou in fashion, de kans om je droom waar te maken

0

Hoewel mode functioneel is zijn er vele redenen die verder gaan dan het nut van kleding. En die ervoor zorgen dat mensen geïnteresseerd zijn in het volgen van mode. Mode verandert van seizoen tot seizoen. We gaan dieper in op de vraag: wat interesseert jou in fashion.

Mode biedt vormen van kunstzinnige en persoonlijke expressie voor individuen. Vanwege het vermogen van kleding om attitudes en waarden uit te drukken. De glitter en glamour van de mode-industrie is ongelooflijk aanlokkelijk. Met prachtige kansen die er zijn op het gebied van moderetail, inkoop en ontwerpbanen.  Als je ook op zoek bent naar de best mogelijke beschikbare modegerelateerde banen, lees dan verder.

Uitdrukking van persoonlijkheid

Veel kledingstukken worden uitgevonden voor een functioneel doel voordat ze ooit in de mode raken. Naarmate ze symbolisch worden voor een bepaalde levensstijl of esthetiek, krijgen bepaalde items een uitdrukking van betekenis. Zo zijn cowboylaarzen ontstaan als functioneel schoeisel voor mannen die in het Amerikaanse Westen werkten. Cowboys werden gezien als ruig en individualistisch vanwege de eisen van hun beroep.

En cowboylaarzen zijn nog steeds een geliefd modeartikel voor mensen die deze waarden willen uiten. Zelfs als ze ver van boerderijen of koeien worden gedragen, blijven cowboylaarzen waarden vertegenwoordigen die mensen overal aanspreken.

Mode stelt individuen in staat om beelden van zichzelf te creëren en te maken. Om hun identiteit uit te drukken aan andere mensen en mogelijk gevoelens van nieuwsgierigheid of gemeenschappelijkheid op te wekken. Mode wordt vaak gevoed door de wens om anders genoeg te zijn om op te vallen. Maar vergelijkbaar genoeg om bij de groep te horen die je kleding helpt identificeren.

Tijdgeest

Terwijl de modetrends soms willekeurig of onvoorspelbaar lijken, evolueren kledingstijlen vaak volgens grotere culturele bewegingen. Zoals Coco Chanel zei: "Mode is niet iets dat alleen in jurken bestaat. Mode is in de lucht, op straat; mode heeft te maken met ideeën, de manier waarop we leven, wat er gebeurt.”

Mode kan je vertellen wat mensen gedurende een bepaalde periode droegen. Wat een indicatie kan zijn van hun levensstijl in het algemeen. Denk aan de hippiecultuur van de jaren zeventig. Bloemen, wijde pijpen, zwierige jurken en vredestekens hadden geen strikt functioneel doel. Deze kledingstukken waren in plaats daarvan functioneel in hun vermogen om de rebellie van de waarden uit te drukken.

Artistieke en creatieve energie

Net zoals schilderen, schrijven en fotografie kan het creëren en dragen van mode creatieve energie uitdrukken. Kunst en design waren aan het begin van de 20e eeuw nauw met elkaar verbonden. In die tijd zagen kunstenaars weinig verschil tussen het maken van een kunstwerk en een textielpatroon.

Tegenwoordig zijn de industrieën enigszins uiteengelopen, maar mode blijft niettemin een levensvatbaar onderdeel van artistieke expressie.

Sensatie van verandering

Voor veel mensen maakt de constante verandering in de modewereld deel uit van wat het een leuk tijdverdrijf maakt. Modeontwerpers steken enorm veel aandacht en creativiteit in het ontwerpen van hun kleding. Veel elementen moeten samenkomen wanneer fotografen, modellen en stylisten hoofdartikelen in tijdschriften maken om die kleding te laten zien.

De rush van creatie en documentatie vindt seizoen na seizoen plaats. Als onderdeel van een onvoorspelbare en opwindende verandering. Evenzo demonstreert mode ons vermogen, als mens, om te veranderen. De mensheid gaat altijd verder, probeert meer te weten en te verbeteren.

Zoals de Franse filosoof Gilles Lipovetsky zei:

“Mode is een van de gezichten van moderne kunstgrepen. Van de inspanning van mensen om zichzelf meester te maken van de voorwaarden van hun eigen bestaan”.

 Carriere; wat interesseert jou in fashion?

Waarschijnlijk het meest populaire pad binnen de mode-industrie is ontwerpen. Een ontwerper is iemand die gespecialiseerd is in het maken en implementeren van nieuwe kledingontwerpen. Of je jezelf nu ziet specialiseren in alledaagse mode of haute couture. De carrière van een ontwerper is altijd opwindend.

Inkoop in de detailhandel

Een inkoper in de detailhandel werkt over het algemeen in een modeboetiek of kledingwinkel. En is verantwoordelijk voor het selecteren van de goederen die binnen het etablissement worden verkocht. Hoewel het lijkt alsof dit een carrière is waarmee je kunt winkelen voor de kost. Inkopen in de detailhandel is veel strategischer dan het klinkt.

Je moet niet alleen op de hoogte blijven van de eisen van klanten en markttrends. Je moet ook koopwaar kopen volgens een strikt budget en in overeenstemming met de algemene 'persoonlijkheid' van de winkel zelf.

Modeverkoper

Een mode-merchandiser werkt vaak nauw samen met de koper in de detailhandel. Je neemt beslissingen over hoe de bestaande koopwaar aan de klant wordt gepresenteerd. Over het algemeen zijn merchandisers ook verantwoordelijk voor het ontwerpen van etalages. Alsmede voor de strategische opstelling van de koopwaar in de winkel.

Boetiekmanager

Een boetiekmanager is verantwoordelijk voor de algemene organisatie van een modewinkel of boetiek. Je zorgt ervoor dat alles van dag tot dag op rolletjes loopt. Afhankelijk van de grootte van het etablissement en het aantal personeelsleden dat er werkt. Een boetiekmanager kan ook verantwoordelijk zijn voor de marketing van het merk, de klantenservice, financiën en personeelszaken.

Modemerk representative

Iemand met een achtergrond in marketing kan ook inbreken in de mode-industrie door vertegenwoordiger van een modemerk te worden. Deze professionals vertegenwoordigen een bepaald modemerk. Ze ontmoeten tijdschriftredacteuren en bekende bloggers in een poging nieuwe collecties en aankomende merchandise op de markt te brengen. Vertegenwoordigers van modemerken zullen ook oog in oog staan met modekopers, waardoor het ook een klantgerichte rol wordt.

Dus wat interesseert jou in fashion? Zoals je kunt zien, is de mode-industrie ongelooflijk divers en biedt het kansen aan mensen met verschillende vaardigheden. Als je gelooft dat je hebt wat nodig is, waar wacht je dan nog op? Het is tijd om die fashionista's te laten zien wat je in huis hebt!

Hoe kun je het best gezond afvallen?

Previous article

Is groene thee gezond: de feiten op een rij

Next article

You may also like